شراء موبايل من الخارج


Image Credits: USPS
بالتأكيد كثير منا يتابع أسعار الهواتف في الخارج ... فتجد أن الأسعار العالمية أرخص من الأسعار في السوق العربي عموما ... و المصري خصوصا.






نحن في Mokaky Reviews لنا تجارب في شراء الأجهزة "من خلال الإنترنت" و شحنها من الخارج إلي مصر ... و نريد إعلامكم بالطريقة و مدي نفعها... و النقاط التي يجب وضعها في الإعتبار قبل الشراء.

أولا: هناك خرافة تقول أن مثلا سعر أحدث آي فون في أمريكا يساوي 200 دولار فقط.... الحقيقة أن هذا هو سعر شراء الهاتف زائد عقد لمدة سنتين "On Contract" مع إحدي شركات مزودي خدمة الإتصالات في أمريكا... الهاتف في هذه الحالة يمكن إستخدامه فقط من خلال شبكة إتصالات واحدة.... و عليك دفع الأقساط الشهرية لمدة سنتين... و بالطبع يجب أن تكون مقيم دائم في الولايات المتحدة.... و أي تهرب من دفع الأقساط يعرضك للمساءلة القانونية.... أما إذا أردت شراء الهاتف دون العقد "Unlocked" ... فستجد ان سعر الهاتف يتراوح بين 650-800 دولار.

ثانيا: أجهزة نيكسس التي تقوم ببيعها شركة جوجل من خلال متجر جوجل بلاي ... بالطبع أسعارها رخيصة ... و لكن متجر جوجل بلاي للأجهزة متاح فقط في عدد قليل من الدول "منها أمريكا و فرنسا و أستراليا" ... و أيضا تحتاج لأن تكون مقيم في تلك الدول للشراء من خلال المتجر.

ثالثا: عند شراء هاتف محمول من الخارج .... لابد من التأكد من الشبكات التي يدعمها الهاتف .... فمثلا شبكات CDMA لا تعمل في مصر "هواتف شركة Verizon"

مصر تعمل بها شبكات GSM  900 / 1800 و UMTS و HSDPA  2100.

رابعا: الشراء من خلال موقع أمازون ... 
موقع أمازون هو متجر إلكتروني له كثير من الفروع ... الحديث هنا عن متجر أمازون الأمريكي







المتجر يوجد به أجهزة جديدة و أجهزة مستعملة ....
بعض تجار موثوق بهم ... و تجار يقومون بالنصب علي الزبائن.
لذلك لابد أن تتأكد قبل الشراء من تقييم التاجر و مدي رضاء الزبائن السابقين عن الخدمة.

خامسا: بعض شركات الشحن في مصر توفر لك عنوان بريدي في أمريكا ... حتي تستطيع شراء البضائع "التي تشحن داخل أمريكا فقط" نظير مبلغ من المال (يتراوح بين 200-400 جنيه".

سادسا: هناك كذا فئة للشحن ... الشحن السريع "2-4 أيام عمل" ... و هناك فئة أرخص "قد تصل حتي 4 أسابيع عمل كاملة".

سابعا: عند وصول الهاتف إلي مصر ... سيصلك علي عنوانك بوليصة شحن الهاتف فقط .... و سيتم حجز الهاتف في قرية البضائع بمطار القاهرة.
و عليك أخذ البوليصة و التوجه إلي الجهاز القومي لتنظيم الإتصالات ... لأخذ موافقة الجهاز علي دخول الهاتف إلي الأراضي المصرية (لكل شخص الحق في إدخال بين 2-3 أجهزة شخصية علي الأكثر في العام الواحد). و في حالة فشلك في الحصول علي موافقة الجهاز القومي لتنظيم الإتصالات لأي سبب... سيتم إعادة تصدير الهاتف.

بالنسبة للهواتف الصينية مجهولة المصدر ... ستفشل حتما في إدخال الجهاز إلي مصر ... و هذه تشتمل علي الأجهزة التقليد "High Copy".

- بعد الحصول علي موافقة الجهاز القومي لتنظيم الإتصالات ... سيكون عليك الإختيار بين إما:
 -قيام شركة الشحن بالتخليص الجمركي للهاتف. (يتكلف التخليص الجمركي فقط دون الضرائب بين 200-600 جنيه حسب شركة الشحن).
-قيامك بالتخليص الجمركي بنفسك بالتوجه إلي قرية البضائع بمطار القاهرة. 

تحصل الدولة علي ضرائب تساوي 10% من قيمة الفاتورة المرسلة مع الهاتف.... و عند شعور مأمور الضرائب بأن قيمة الهاتف تساوي أكثر من قيمة الفاتورة ... له الحق في تسعير الهاتف كما يشاء. 

هناك أيضا مصاريف "أرضية" ... و هو الوقت بين وصول الهاتف و حجزه في قرية البضائع ... إلي إستلامك الهاتف.


أخيرا: يقوم موظفي الضرائب بفتح علبة الهاتف للتأكد من المحتويات ... و في حالة شكهم في أمر الهاتف "و خصوصا الساعات الذكية الجديدة ك Galaxy Gear" ... يتم إحالة الهاتف إلي الجهات الأمنية المختصة. ( و بالطبع تقوم أنت بدفع تكاليف عرض الجهاز علي الجهات الأمنية ... و التكلفة قد تصل إلي آلاف الجنيهات).
---

إذن ... عليك قبل التفكير في شراء هاتف من الخارج ... حساب سعر الهاتف + سعر الشحن + سعر التخليص الجمركي + قيمة الضرائب + إحتمالية وجود عيب صناعة في الهاتف + عدم وجود ضمان... و أعتقد انك ستجد أن الأمر غير مجد.

هناك 24 تعليقًا:

  1. أحا كل ده ههههههههههههههههه ليه يعني ربنا يكون في عونكم

    ردحذف
  2. هذا كلام صحيح ، الجمرك يخضع لأهواء من يقوم بالتقييم ، السلع المحتويه على بطاريات جافة أيضا تواجه مشاكل حينما تقوم بشرئها من الخارج ، بطاريات الهواتف الجوالة تصل نسبة جماركها في بعض الأحيان الى 80 % برغم ان البائع يكتب علي الطرد أنه عينه أو أنه هدية ، هذا لا يفرق مع اللصوص المتنكرين على هيئة موظفين الجمارك !! ، لا جدوى من استيراد هواتف أو كاميرات من الخارج لأنها تهان وبشدة أثناء الفحص الجمركي وقد يتلفون بعض الأجزاء وهذا قد حدث معي سلفا

    ردحذف
  3. طيب انا عملت طلب جهاز اس 3 من سوق.كوم ..
    وبعدين مكتوب ع الاعلان .
    ملاحظة: ضمان دولي علبه مبرشمة ..
    ايه ؟؟ هيكون فيه مشاكل ف الشبكه او حاجه والضمان عادى دولى ولا ايه ؟؟؟

    ردحذف
  4. لا مفهوش مشاكل يا حسام إن شاء الله.
    بس ضمان دولي دي ... معناها ان الجهاز بدون ضمان ... و لو حصل فيه مشكلة هتصلحه علي حسابك.

    ردحذف
  5. ميرسى يا موكاكى ..
    لكن ايه حكاية علبه مبرشمه دى ؟؟ مش مرتاحلها . تحس انهم فتحوا العلبه وبرشموها تانى :)

    ردحذف
  6. هو ايه اللي ممكن يحصل لو لم يتم التخليص الجمركي .. حجز بس ولا حاجه تانيه ؟

    ردحذف
  7. جربتو حاجه زى ادفعلى ؟ وايه رأيكوا ف الوسطاء وجديه الموضوع

    ردحذف
  8. انا اشتريت حاجات من ادفعلى بأكتر من 3 ألاف جنيه لحد دلوقتى وجبت منهم موبيلين واحد سونى والتانى موتورولا وكانوا ممتازين جداً بس المهم تعرف تختار البائع من أمازون أو أيباى يكون موثوق منه وعدد اللى عاملين له ريفيو كتيير وواخد تققيم كويس لأن بصراحة زى ما مصر فيها حرامية كتيير المواقع دى بردو فيها حرامية أكتر...ربنا يوفقك ونصيحة منى لو مابتفهمش فى مواقع الشراء من برا دى وأسعار الشحن وكده يبقى خليك فى المحلى أفضل لك.

    ردحذف
    الردود
    1. يعني حضرتك في ادفعلي بيبقي في نفس الحوارات بتاعه الجمارك والضرايب والحوارات دي وﻻ بيبقي منغير ومجرد سعر الموبيل والشحن؟

      حذف
    2. طيب لو سمحت أدفعلي بيجيبلي التليفون لغاية البيت وانا مش بروح لقرية البضايع

      حذف
  9. لو سمحت
    انا عدلت على اعدادات الهاند فرى
    ممكن اعرف ازاى ارجعها طبيعى انا موبايلى انفنكس زيرو

    ردحذف
  10. فيه موقع اسمه يشري بيحسبلك كل ده بالجنيه المصري وما عليك غير انك تدفع المبلغ المحدد للمندوب بتااعهم وتنتظر المنتج بتاعك لما يوصل في خلال شهر وبيوصلك لحد باب البيت
    انا كنت حجزت منهم الموتو جي الجديد وكان فيه خصم 200 جنيه بس لما فتحت صفحة بيع الموبايل على امازون لقيت امازون كاتبين ان الكمية نفدت وانهم هيوفروا كمية جديدة بعد شهر او اتنين
    فانا قلت مش هستنى كمان شهرين علشان موبايل فلغيت الاوردر

    ردحذف
  11. أنت قلت أن الأمر غير مجدي مثلآ عملي بعيد عن القاهرة سأعطل عملي مئات الجنيهات غير الأمور التي قلتها بلاش أحسن

    ردحذف
  12. انا كنت بسال لو اجيب موبيل فيفو اكس 5 ماكس من ايباي هيكون نظامه ازاي و هتشتغل شبكته في مصر؟ و هيوصل على العنوان على طول و لا جمارك و ضرايب؟ لو ينفع الرد بسرعه عشان انا طلبت ومش عارف الغي الاوردر و لا ايه؟

    ردحذف
    الردود
    1. لو عرفت اجابه عرفنى بالله عليك

      حذف
  13. طب لو انا حبيت اششتر تلفوون من موقع everbuying فى حدود 180 دولا ايه التكلفه اللى ممكن تزيد اوى ؟ يعنى مثلا ممكن على مايوصلى واخده وادفع فلوس وضرائب كدا يخشله فى 200 دولا او اكتر ولا ايه بالظبط

    ردحذف
  14. انا قمت بشراء هاتف نيكسوس 6P من علي موقع جوجل دفعت ثمن الهاتف فقط + 9% $543.29 = Nexus 6P (32GB, LTE, Aluminiumضرائب امريكيا ووصل عبر خدمه فيديكس في 3 ايام الي عنواني في شيب ند شوب ثم خلال يوم تم شحنه الي القاهره ودفعت علي الموقغ الخاص بشيب اند شوب ثمن الشحن 21$ ثم الي الان لا اعلم شئ منذ انا وصل القاهره وهل هيوصلني وقمت بتتبع عبر رقم الشحنه منوقف في القاهره ولا اعلم متش يصلني

    ردحذف
  15. طيب انا حابب امتلك هاتف nexus 6p اعمل ايه ؟

    ردحذف
  16. عايز حاجه من الى ممكن تشحنلي الموبايل دا باقل ثمن
    http://www.aliexpress.com/store/product/Original-Xiaomi-Redmi-Note-3-Pro-Prime-32GB-ROM-Metal-Body-Fingerprint-Mobile-Phone-Snapdragon-650/311331_32598227866.html?spm=2114.10010108.1000023.8.7eKunc

    ردحذف

  17. هكلمكم النهاردة على Viabox واللى يعتبر من احسن مواقع التسوق الالكترونى للاسباب اللى هعرضها دى
    هتقدر تتأكد من محتويات البوكس و بالصور كمان و دة مجانى
    البضاعة ممكن يعاد تعبئتها حسب رغبتك
    خدمة عملاء محترفة و اى مشكلة بتتحل خلال 1 -12 ساعة
    هتقدر تعرف مكان البضاعة اى وقت
    مش لازم تسجل على viabox و مفيش رسوم على اى حاجة لحد الشراء
    اولا ارخص سعر هتلاقيه عند Viabox
    البضاعة شحنها سريع جدا و بيوصل ليوم واحد من ساعة ماتعمل اوردر
    الوحيد اللى بيقبل التعامل مع bitcoins

    ردحذف
  18. انا اشتريت موبيل ب 2300ج ممكن اعرف .. الجمرك بتاعه .. ممكن حد يقولي

    ردحذف
  19. عايز هاتف شاومي k20برو وعايز اعرف السعر بعد السخن

    ردحذف

© Copyright 2015. Website by Way2themes