كثيرا منا يتسرع قبل شراء منتج جديد بسبب كثرة الإعلانات أو بسبب أساليب التسويق المعتادة التي يتقنها التجار علي طريقة:
"والله يا باشا دي أخر حتة عندي ... يا تلحقها يا متلحقهاش"
|
Photo Courtesy of Talkvietnam |
كان هذا مقبولا من عشر سنوات مضت ... ولكن الآن مع وجود الإنترنت في كل منزل ... لا عذر لنا إن وقعنا في مثل هذا الفخ ... لأنه ببساطة و أنت في منزلك تستطيع معرفة مواصفات كل منتج ... و مميزاته و عيوبه ... بل و تستطيع مشاهدة مراجعة بالفيديو عن المنتج.
اليوم نقدم لكم بعض النصائح قبل الإقبال علي شراء أي منتج جديد:
- إسأل كثيرا عن المنتج ولا تتسرع ... إسأل أصدقائك ... إسأل من جربوا المنتج لفترة عن ميزاته و عيوبه ... قارن بينه و بين جميع الأجهزة في نفس الفئة السعرية.
- لا تكن أول من يتخذ قرار شراء المنتج ... خصوصا إن كان منتج جديد في الأسواق
- عند إتخاذ قرار الشراء ... إذهب بنفسك لشراء المنتج ... تأكد من أن العلبة مغلقة و أنك أول من يفتحها ... و تأكد من محتويات العلبة بنفسك "مثلا عن طريق مشاهدة فيديو Unboxing قبل الشراء أو مراجعة المحتويات المكتوبة علي العلبة"
- إبحث عن أفضل سعر للمنتج ... و عن مكان الشراء ذا السمعة الطيبة ... و إجعل دائما الأولوية لـ سمعة مكان الشراء قبل السعر ... فقد تحتاج مثلا إلي إعادة الجهاز أو إستبداله ... و في هذه الحالة ... الوكيل بالتأكيد سيكون أفضل من الموزع ... أفضل من تاجر التجزئة.
- قم بتجربة الجهاز ... تأكد ان الشاشة لا يوجد بها نقاط لا يتغير لونها أو نقاط معتمة.
- تأكد ان معك كارت الضمان و فاتورة بتاريخ يوم الشراء و معرفة مكان أقرب مركز خدمة ما بعد البيع.
About Mokaky
Middle Eastern blogger and technology enthusiast.
شكرا لنصائحك واكيد هانسالك قبل مانجيب
ردحذفشكراً جداً
ردحذفشكرا جزيلا :)
ردحذفانا طول حياتى بجيب من الوكيل
وشكرا مره اخرى على النصائح
ah ra2ik fi nokia lumia 520
ردحذفيارت تعمل انبوكس لتبلت اينار لاني نفسي اشترية
ردحذفيارررررررررررررررررت مرة تانية
ردحذفشكراااااااااا جدا ليك
ردحذفولو كان معاك ميل ياهو معلش علشان عاوز اسئل حضرتك عن شوية حجات لو ينفع mr.7kaiah@yahoo.com
لو سمحت انا كنت بسأل عن موبايل سوني اكسبريا تيبو
ردحذفالمهم سألت كذا محل وجيبت افضل سعر وروحت التوكيل و موزع معتمد لاقيته اغلى بحوالي 80 جنيه ولما سألته عن السبب وقولتله ان الموبايل موجود في كذا محل وسعرة ارخص قالي ان فيه حاجة اسمها الفاتورة الضريبية مفيش حد هيديهالك من اصحاب المحلات وقالى دي عشان تحفظ حقك وقالي ان الموبايل لو ظهر فيه اي عيب في اول اسبوعين ليك الحق انك تستبدله لكن المحلات التانية هتقولك اتعامل انتا معا الضمان
فياريت اعرف رأي حضرتك في الكلام ده انا بصراحة 80 جنيه هيفرقوا معايا اوي بس خايف من الموضوع ده